Memories #2 : Foundation MSU



Assalammualaikum …

Kali ini cerita di zaman kolej. Foundation aku di MSU dan pastinya sistem pembelajarannya saling tak tumpah sama macam foundation kat tempat lain.

Tentang belajar?

Firstly, semester  1, aku kena ambil subjek ini : Biology, Malaysian Studies, Health Science, English for General Proficiency, Mathematics  I dan Co-curriculum I. First impression, rasa macam gentarrrrr bila 
adanya subjek subjek Yang kalau kau tak baca, kau fail. Tapi.. study last minute tuh tetap gak buat ;p

Semester 2, this subject ! Basic Anatomy, Physics I, Chemistry I, Co-curriculum II & Mathematics II. Sudah mula tough subjek subjeknya. Lagi tough untuk aku sebab kehadiran subjek Physics di situ. Arghh, aku memang tak boleh kawan karib dengan Physics sejak dulu sebab subjek tersebut pernah punah ranahkan result aku pada suatu ketika dahulu K Semester ini, aku start mengambil kopi untuk kesegaran berterusan waktu study ( penangan study last minute lagi)




Semester 3 menjelang bersama sama dengan subjek baru; Basic Genetics, Chemistry II, Introduction to Computer Science, English for Academic Purposes & Islamic Studies. Subjek sem ni kurang perit sebab ketiadaan ilmu hisab. Sedia maklum, aku nih termasuk dalam golongan yang suka kira duit tapi benci matematik jadi aku boleh menerima subjek membaca ini dengan lapang dada.

Tentang tempat tinggal/hostel?

Aku menetap di seksyen 15 dan akan ada bas yang mengangkut kami ke MSU. Lokasi tempat tinggal aku nih memang tak memungkinkan aku nak berjalan kaki ke MSU. Memang jauh wa cakap lu ! Untuk foundation, rumah + bas dah disediakan oleh pihak Mara. Jadi, kami tinggal duduk dan belajar. Tapi untuk waktu foundation ajeee. Bila dah masuk degree a.k.a umur kau dah nak masuk sweet 20, kau dah kena merantau pergi cari tempat lain untuk berteduh (T.T) Dulu, kat seksyen 15 nih, kami suka makan dekat Mr Sambal. (Promote ! Promote !) Walking distance dari tempat tinggal kami semua.  Ada sampai satu masa tuh kan, ada costumer Mr Sambal yang kaget melihat restoran tersebut diserbu oleh kami kami semua. Boleh pulak dia kata kami nih pelawat yang melawat sekitar Shah Alam. Huh? Skang boleh bayangkan betapa ramainya kami mengerumuni restoran itu untuk dapatkan sesuap nasi campur?



Tentang sahabat?

Dan pelengkap aku selain daripada semua ini ialah pastinya MARA 12 ! Atau hashtag #MARA12 di twitter! LOL. Mereka ini merangkap teman/jiran saya sepanjang foundation.

Kami…. Kami….

Kami belajar bersama sama,

Semester 2
Semester 3

Sekarang nampak kesan negatif belajar last minute? Makan, minum, tidur semua berlonggok satu tempat ßItulah sebab kewujudan bantal, cawan, sos cili, pisau, pinggan dan se-tupperware biskut hup seng di situ.

Kami berdrama bersama sama,


Kami mengadakan open house raya bersama sama,



Kami bernyanyi nasyid bersama sama,


Nampak apa yang gegirls kena pakai? Purdah beb. Kami mengambil inisiatif pakai purdah sebab nak cover mulut waktu nasyid in case kalau tak tahan gelak, kami boleh gelak di dalam purdah itu dengan safe and sound tanpa diketahui oleh penonton.

Kami berkelah bersama sama,


Kami pergi siapkan task Co-curriculum II bersama sama,


Kami pergi Lorong Haji Taib sama sama, ( Atas urusan belajar yang pastinya ). Berbaur kontroversi pula.


Kami pergi melawat Bird Park bersama sama, Atotootototooo~


Kami pergi menderma darah bersama sama,


Kami jalan jalan di pantai bersama sama,


Dan… kami habis foundation pun bersama sama.


Akhir sekali, aku harap kita berjaya suatu hari nanti pun bersama sama jugak ;) Insya Allah…


Here you go, one of my favourite song : My Wish by Rascal Flatts


My wish, for you, is that this life becomes all that you want it to,
Your dreams stay big, and your worries stay small,
You never need to carry more than you can hold,
And while you're out there getting where you're getting to,
I hope you know somebody loves you, and wants the same things too,
Yeah, this, is my wish.